Tuesday, October 26, 2010

ISTANA MAZIAH

Istana Maziah adalah istana rasmi sultan terengganu yang terletak di kaki bukit puteri. istana ini digunakan untuk menjalankan adat isitiadat dan aturcara negeri terengganu termasuklah pengurniaan geleran kebesaran negeri , menerima tetamu rasmi, sambutan ulangtahun kelahiran raja , pertabalan sultan dan untuk penghormatan jenazah di raja.

Tapak istana Maziah ini adalah Istan yang ketiga di bina pada zaman Sultan Zainal Abidin iii. istana yang pertama adalah dibina pada zaman Sultan Mansur SyahII(1831 - 1836) pada tahun 1834. walau bagaimanapun , pada tahun 1882, istana asal ini telah terbakar.

selepas itu , istana lain pula telah di dirikan di atas tapak ini. Istana yang kedua atau lebih dikenali sebagai istana hijau telah di bina pada 7 zulhijah 1281 bersamaan 3 mei 1865. istana ini dibina pada zaman pemerintahan Sultan Baginda Umar . tetapi ianya turut terbakr.

seterusnya wujudlah Istana Maziah sekarang yang di bina pada tahun 1895 iaitu pada zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin III. Mengikut sejarah, Istana ini di buat pada hari jumaat 7 Zulhijah 1313 bersaam 1 Jun 1895. Ianya lengkap dan sedia untuk di istidaian 'naik istana' pada 7 ogos 1903. Istana ini dibina dengan ketua arkiteknya adalah Tengku Chik Abu Bakar iaitu Ipar kepada Sultan Zainal Abidin III. Pekerjanya adalah seramai 20 orang termasuk melayu dan cina.

bersambung..

No comments:

Post a Comment